Lucia Premerl

Lucia Premerl je najprej diplomirala iz violine, nato pa se je posvetila še študiju petja pri profesoricah Lidiji Vuch Patrignani, Stefaniji Cellotto in Yoko Takeda. Skupaj s Claudiom Desderijem je prejela nagrado durante, ki jo dodeljuje Fundacija svete Cecilije v Portogruaru.

Leta 2010 je diplomirala iz petja in nadaljevala študij opernega petja na Državnem konservatoriju za glasbo J. Tomadini v Vidmu. Svoje znanje je izpopolnjevala še pri mezzosopranistki Lucani d’Intino, pri kateri je z odliko tudi magistrirala.

Zahvaljujoč številnim priznanjem kritikov in občinstva ter nagradam, ki so ji prinesle večjo prepoznavnost, je že v času študija nastopila na številnih pomembnih koncertih. V Italiji je v videmskem gledališču Nuovo Giovanni da Udine odpela vlogo Contese v Mozartovi Figarovi svatbi, sodelovala je pri produkciji Verdijeve opere La traviata in Straussove operete Noč v Benetkah Verdijevem gledališču v Trstu. Odpela je naslednje vloge: Donna Anna v Mozartovi operi Don Giovanni na festivalu Opera rinata v Torinu, Desdemona v Verdijevem Otellu in Amelija v Verdijevi operi Ples v maskah v Mestnem gledališču v Ventimiglii, Tosca v istoimenski Puccinijevi operi v Gledališču Dimaro v deželi Trentinsko - Zgornje Poadižje, Mimì v Puccinijevi La bohème v gledališču Cardinal Massaia v Torinu, Donna Leonora v Verdijevi operi Moč usode v Mestnem gledališču v Tortoni.

Na Kubi je v Liričnem gledališču v Holguinu odpela vlogo Santuzze v Mascagnijevi operi Cavalleria rusticana, v Mehiki pa v Mestnem gledališču v Puebli vlogo Amelije v Verdijevem Plesu v maskah. V Kraljevi operni hiši v Muscatu (Oman) je nastopila v vlogi Donne Leonore v Verdijevi operi Moč usode; na Kitajskem pa v Gledališču Macao v vlogi Santuzze v Mascagnijevi Cavalerii rusticani.

Kot strastna oboževalka liričnih pesmi je v svoj repertoar vključila tudi skladbe številnih lirikov – od Schuberta do Brahmsa –, ki jih poje v izvirnem jeziku. Posvetila se je tudi podrobnemu preučevanju celotnega opusa malo znanega skladateljskega genija Eugenia Visnovitza, ki je na začetku 20. stoletja živel in deloval v Trstu.