
Med svojimi ruskimi sodobniki je Čajkovski veljal za »zahodnjaka«, zato so ga zagovorniki umetniškega nacionalizma počastili s posebno obliko »sovražne ljubezni«. Na drugi strani pa so ga Evropejci in Američani dojemali kot skladatelja, ki mu je uspelo z glasbenimi sredstvi skorajda v popolnosti izraziti skrivnostno rusko dušo. Čajkovski je bil poleg Frédérica Chopina in Antonína Dvořáka prvi slovanski mojster, ki se je trdno zasidral v muzikalnem kanonu Zahoda. Opernemu odru je Čajkovski namenil vrsto del, a sta bili svetovnega uspeha deležni le operi Evgenij Onjegin – kot vrhunec ruske romantične opere – in Pikova dama, obe sta nastali po literarnih predlogah Aleksandra Sergejeviča Puškina. Opera Evgenij Onjegin je navkljub resnim in razburljivim pretresom v skladateljevem osebnem življenju nastala razmeroma hitro, od prvega navdušenja nad snovjo do dokončanja dela je minilo zgolj leto dni. Svoji pokroviteljici, gospe von Meck, je Čajkovski pisal, da bodo z Onjeginom zadovoljni le tisti, ki jih zmorejo ganiti »navadna, preprosta človeška čustva«. Velikopotezno zasnovana tragedija je prevzela obliko vrste prizorov, dramaturška napetost izhaja iz značajev odrskih likov in ne iz situacij, v katerih se znajdejo. Tak pristop Čajkovskega je sredi 2. polovice 19. stoletja v formalnem smislu pomenil velik novum. Evgenij Onjegin je doživel krst leta 1879 v moskovskem Malem gledališču v izvedbi študentov konservatorija, a brez velikega uspeha. Šele vnovične postavitve v gledališču Boljšoj leta 1883 in v Sankt Peterburgu leta 1885 ter 1892 so dokazale, da gre za izjemno umetnino, ki ruši ustaljene stereotipe o operni pompoznosti in nabuhlosti. Velikega skladatelja je Puškinova pesnitev nagovorila na poseben način, saj je v njenih verzih ujeta množica raznolikih čustev in še posebej preobrazba – prijateljstva v veliko ljubezen in ljubezni v globoko sovraštvo ter celo smrt. Odsev duš obeh romantičnih velikanov, Puškina in Čajkovskega, kot ga lahko doživimo v tej operi, še danes in vedno znova prebuja domišljijo slehernega ljubitelja opere.
Operna mojstrovina, eno najboljših opernih del ruske glasbene literature, bo zazvenela pod taktirko izvrstnega kazahstanskega dirigenta Alana Buribajeva, mojstrsko kot vedno pa jo bo na oder postavil naš dolgoletni sodelavec, režiser Vinko Möderndorfer, ki so mu usodni in do skrajnosti potencirani medčloveški odnosi – zasenčeni in osvetljeni z viški in padci v vseh svojih barvah in odtenkih – vedno velik izziv.
Življenjepisi:
Ustvarjalci predstave:
Alan Buribajev, Vinko Möderndorfer, Rosana Hribar, Branko Hojnik, Alan Hranitelj, Pascal Mérat, Blaž Lukan, Željka Ulčnik Remic, Gregor Traven
Ustvarjalci
- Libreto Peter Iljič Čajkovski in Konstantin Stepanovič Šilovski po Puškinovem istoimenskem romanu v verzih
- Dirigent Alan Buribajev / Marko Hribernik
- Režiser Vinko Möderndorfer
Zasedba
- Tatjana Mojca Bitenc k. g. / Anamarija Knego k. g. / Martina Zadro
- Olga Elena Dobravec / Nuška Drašček / Emilia Rukavina k. g.
- Lenski Aljaž Farasin / Dejan Maksimilijan Vrbančič / Martin Sušnik k. g.
- Evgenij Onjegin Ivan Andres Arnšek / Domen Križaj k. g. / Slavko Savinšek
- Knez Gremin Saša Čano / Peter Martinčič / Janko Volčanšek k. g.
- Filipjevna Mirjam Kalin / Barbara Sorč k. g.
- Larina Sabina Gruden k. g. / Sara Briški Cirman k. g.
- Zarecki Zoran Potočan / Janko Volčanšek k. g.
- Triquet Andrej Debevec / Matej Vovk
- Poveljnik Rok Bavčar / Robert Brezovar
Operni zbor, baletni ansambel in orkester SNG Opera in balet Ljubljana
- Koreografinja Rosana Hribar
- Scenograf Branko Hojnik
- Kostumograf Alan Hranitelj
- Oblikovalec svetlobe Pascal Mérat
- Dramaturg Blaž Lukan
- Lektorici Nataša Jelić, Višnja Fičor
- Zborovodja Željka Ulčnik Remic
- Koncertni mojster Gregor Traven
- Asistent dirigenta Jakob Barbo
- Asistentka režiserja Simona Pinter
- Asistenti koreografinje Claudia Sovre, Stefan Capraroiu, Leonid Kouznetsov
- Asistenta scenografa Deja Vrbnjak, Aljaž Rudolf
- Asistentka kostumografa Ana Janc
- Vodja študija Irena Zajec
- Korepetitorji Kayoko Ikeda, Višnja Kajgana, Irina Milivojević, Stefan Pajanović
- Korepetitorka zbora Marina Đonlić
- Šepetalca Dejan Gebert, Urška Švara Kafol
- Inspicient David Grasselli
